Media
Nepnieuws, ook jouw verantwoordelijkheid
Amper 3% van de jongeren slaagt erin nepnieuws te herkennen. Alarmerende cijfers die spijtig genoeg ook bij volwassenen niet echt beter zijn. Toch is het onze taak als leerkrachten en ouders, om leerlingen te ondersteunen in hun kritische vaardigheden, zodat ze als digitale burgers dit onderscheid kunnen maken. Maar hoe doen we dat?
Expert sociale media Jory Maeyaert vraagt gebruikers van Instagram om geen selfies te maken op plaatsen met een beladen geschiedenis. Hij hekelt de personencultus op het platform waarin we onszelf steeds meer centraal stellen.
Het is World Emoji Day vandaag, Wereld-emoji-dag. Dat wordt niet verbazingwekkend vooral virtueel gevierd. Apple en Google grijpen de gelegenheid aan om enkele nieuwe emoji's voor te stellen die ze later dit jaar zullen invoeren. Twee opvallende thema's in de nieuwe emoji's: meer aandacht voor diversiteit in de liefde en voor mensen met een...
Minder dan de helft (46 procent) van de Belgische zelfstandige ondernemers verkoopt vandaag online, blijkt uit een studie van Unizo. Dat aantal is de laatste jaren niet meer toegenomen. De concurrentie van de grote internationale webshops is groot.
Is het einde nabij?
Facebook zit in woelig water. Mark Zuckerberg mag het gaan uitleggen in het Amerikaans en het Europees Parlement, nadat bekend werd dat de gegevens van miljoenen Facebookgebruikers misbruikt werden om hen politiek te manipuleren en dat hij die data dus slecht beheert. Ondertussen zeggen hopen gebruikers hun account op, onder de strijdkreet Delete...
Wie in een Belgische supermarkt gaat winkelen, betaalt gemiddeld 13,4 % meer dan in Duitsland, 12,9 % meer dan in Nederland en 9,1 % meer dan in Frankrijk. Ten opzichte van een vorig onderzoek 5 jaar geleden zijn de verschillen in prijsniveaus nog toegenomen.
Jong en bewust: ik beslis
Het 'ik beslis'-project begon al in 2009. Het idee groeide naarmate de Privacycommissie steeds vaker vragen kreeg over het gebruik van nieuwe technologieën, en hoe jongeren in deze context begeleid kunnen worden. "Stop! Pas op!" was en is nog te vaak de boodschap die jongeren krijgen als het op nieuwe technologieën aankomt. De Privacycommissie...