Is het einde nabij?

22-03-2018

Bron: Het Nieuwsblad

Facebook zit in woelig water. Mark Zuckerberg mag het gaan uitleggen in het Amerikaans en het Europees Parlement, nadat bekend werd dat de gegevens van miljoenen Facebookgebruikers misbruikt werden om hen politiek te manipuleren en dat hij die data dus slecht beheert. Ondertussen zeggen hopen gebruikers hun account op, onder de strijdkreet Delete Facebook. Op de beurs bloedt het bedrijf tientallen miljarden. Is het einde van Facebook nabij? 

Ja, want...

De gebruikers lopen weg

Geen hashtag zo alomtegenwoordig deze dagen als #deletefacebook. De gebruikers van het sociale netwerk zijn boos, nu ze beseffen dat de gegevens die ze gretig delen met Facebook misbruikt kunnen worden door duistere spindoctors. Dus deleten ze hun account. Of dreigen daar tenminste mee. Ook insiders roepen op tot een boycot. "Het is tijd. #deletefacebook", zei Brain Acton op Twitter. Hij is een van de oprichters van WhatsApp, de berichtendienst die voor 15 miljard euro verkocht werd aan Facebook. Acton bleef er ook werken tot november. "Als gebruikers massaal hun account opzeggen, zit Facebook met een groot probleem. Hoeveel het er ook echt doen, zullen we pas weten wanneer het bedrijf zijn volgende kwartaalcijfers bekendmaakt", zegt Rob Heyman, die aan de VUB ­onderzoek voert naar sociale media.

Het geld loopt weg

De gebruikers zijn het kapitaal van Facebook. Lopen die weg, dan doet het geld dat ook. Gisteren herstelde het bedrijf zich ietwat op de beurs, na een val van ruim 11 procent en een waardeverlies van ruim 40 miljard euro. "Aandeelhouders grijpen dit incident aan om hun Facebook-aandelen te verkopen, maar de echte reden ligt dieper", zegt beursanalist Pascal Paepen. "De populariteit van Facebook bij jongeren is sowieso tanende, en dat maakt hen bang."

Een ongeluk komt nooit alleen

Het is niet voor het eerst dat Facebook in opspraak komt omdat het niet genoeg zou doen om de privacy van zijn gebruikers te beschermen. En het zal ook niet de laatste keer zijn, zegt econoom Geert Noels. "Omdat Facebook een gratis dienst is, en geld verdient door onze gegevens te matchen met adverteerders. Facebook heeft ons niet gevraagd of we ermee akkoord gingen dat het onze gegevens gebruikte. Het heeft gezegd: als je je niet verzet, ga je akkoord. Nu beseffen we dat dat ernstige gevolgen heeft."

Nee, want...

We zitten er goed

"Ik heb een volstrekt onwetenschappelijke peiling gehouden onder mijn Facebookvrienden", zegt Noels. "96 procent zegt: het is normaal dat dit gebeurt met onze ge­gevens, omdat Facebook gratis is. De gedegouteerden die effectief weggaan, dat is een kleine minderheid. Toen Renault Vilvoorde sloot, ging nooit meer iemand met een Renault rijden. Twee jaar later was het merk marktleider in België. We blijven op Facebook, omdat het er comfortabel is."

"Mijn jonge studenten gebruiken Facebook niet meer omdat het hip is, wel omdat ze het nodig hebben voor school", zegt VUB-onderzoeker Heyman. "Ze blijven het dus wel massaal gebruiken."

Er is geen alternatief

Er is ook gewoon geen alternatief. "Facebook zal alomtegenwoordig blijven, tot iemand met een beter so­ciaal netwerk op de proppen komt", zegt Geert Noels. "Waar onze ge­gevens beveiligd worden met blockchaintechnologie bijvoorbeeld."

"Tot het zover is, zet wie Facebook verlaat zichzelf buiten spel. Want die kan niet meer met zijn vrienden communiceren", zegt Rob Heyman. "En wanneer dat alternatief er wel is, zal Facebook gebruikmaken van zijn machtige positie. Het zal op zijn kanalen geen communicatie van een ander platform toelaten en de groei van een nieuwe speler proberen te remmen."

Ze zijn zo lief

Facebook doet trouwens zijn best om lief en vriendelijk te zijn voor zijn gebruikers en de wereld. Als er kritiek groeit, komt Facebook daaraan tegemoet. Afgelopen jaar was er gedoe omdat via nepaccounts ­advertenties werden ingekocht om vervolgens nepnieuws te verspreiden. Dus moet wie wil adverteren nu aan hogere eisen voldoen.

In januari nog veranderde Facebook zijn newsfeed. Het wil je niet meer helpen om "relevante content" te vinden, wel om "meer zinvolle interacties" te hebben. Mark Zuckerberg hamert erop dat Facebook er vooral alles aan doet om mensen bij elkaar te brengen.

Facebook in cijfers

2,13 miljard actieve gebruikers

7 miljoen gebruikers in België

2 biljoen posts in totaal

1,13 biljoen vind-ik-leuks in totaal

483,07 miljard dollar (393 miljard euro) is Facebook waard

50 miljard dollar (40 miljard euro) minder is dat dan vrijdag

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin