Opgang van dodelijke hypes op sociale media: hoe komen jongeren erbij om wastabletten te slikken en wat doen we ertegen?
Opgang van dodelijke hypes op sociale media: hoe komen jongeren erbij om wastabletten te slikken en wat doen we ertegen?
Dit artikel wijst nog maar eens op de effecten van de "social media" en groepsdruk onder jongeren.
Bron: Het Nieuwsblad
Van vermageren om zo dun als een blad te zijn tot wastabletten eten: het zijn slechts enkele 'uitdagingen' die viraal gingen. De meeste van deze trends begonnen als een grap, helaas duurt het vaak niet lang vooraleer ze een eigen leven beginnen te leiden op sociale media en uitgroeien tot een levensgevaarlijke hype. Vooral jongeren laten zich verleiden. Welke hypes doen er de ronde? En wat kunnen we ertegen doen? Wij spraken met enkele specialisten ter zake.
Iedereen herinnert zich vast nog de legendarische 'ice bucket challenge': een onschuldige uitdaging die viraal ging op het wereldwijde web en, naast heel wat jolijt, ook nog eens veel geld in het laatje bracht van een ALS-organisaties. Helaas heeft niet elke uitdaging die viraal gaat zo'n positieve impact. Wel integendeel: de duistere kant van sociale media steekt steeds vaker de kop op. Heel wat verontrustende trends circuleren op het wereldwijde web. Soms met de dood tot gevolg.
Lees verder:
Artikel enkel voor abonnees, terug te vinden via mijn Google Drive