Corona verslindt onze economie: miljarden stromen aan lopende band weg
Bron: HLN, Stefan Vanderstraeten
45 miljard euro dit jaar en nog eens 15 miljard euro in 2021. Da's de put die de coronacrisis in de Belgische schatkist zal slaan, volgens de Nationale Bank en het Federaal Planbureau. Dat is geen financieel bloedbad meer, maar een heuse genocide. Vooral bij de transport-, entertainment-, horeca- en reisindustrie stromen de miljarden aan de lopende band weg.
Transport
Autosector kreunt
De autosector kraakt en kreunt: alleen al vorige maand werden in ons land 26.000 minder personenwagens verkocht dan in maart 2019 - een daling met 47,5%. De verkoop zit in vrije val sinds de showrooms van autodealers verboden terrein werden door de verstrengde maatregelen van 18 maart. "Tussen 21 en 28 maart lag het aantal inschrijvingen zelfs 93% lager dan in dezelfde week van 2019, van ongeveer 15.000 naar 1.000 inschrijvingen", klinkt het bij sectorfederatie Traxio. Nochtans is maart traditioneel de beste maand van het jaar - veel wagens die op het Autosalon zijn gekocht, worden dan ingeschreven. Ook de tweedehandsmarkt keldert: vorige maand werden 31% minder occasies ingeschreven dan in maart 2019. In de 'zwarte week' van 21 maart lag de daling op 85%. Besluit: de autosector verliest nu al 3,7 miljard per wéék, schat Traxio, met naast de onverkochte wagens ook de niet-uitgevoerde bandenwissels en onderhoudsbeurten meegerekend. "Wordt de lockdown verlengd tot 3 mei, dan zal het verlies oplopen tot 34 miljard euro, of 20% van de jaaromzet in de sector. Duurt het tot 31 mei, dan dreigt zelfs een verlies van 47 miljard euro."
Benzine blijft in de pomp
Geen auto's betekent geen brandstof: het wegvallen van het woon-werkverkeer weegt dus zwaar door aan de pomp. "Bij sommige tankstations zijn de verkoopvolumes van super met 60 tot 80% gedaald", klinkt het bij koepelorganisatie Brafco. Dat de benzineprijs intussen zijn laagste peil sinds 2009 bereikte, helpt de winstmarges evenmin vooruit. Per liter verdienen pomphouders nu 35 eurocent minder dan begin januari. Opvallend: bij de dieselverkoop zou de daling voorlopig beperkt blijven tot 5%, vooral omdat de transportsector wél nog volop draait.
Bussen rijden leeg rond
Bij De Lijn wordt er gerekend op minstens 7,5 miljoen euro verlies per maand zolang de coronamaatregelen gelden. 7,3 miljoen daarvan komt uit de teruggevallen verkoop van buskaartjes - de meeste lijnen zitten nu op een bezettingsgraad van 8 à 10%. Die amper gebruikte bussen moeten bovendien extra gereinigd worden, en dat kost geld. Zelfde verhaal bij NMBS, waar zelfs met een teruggeschroefde dienstregeling de treinen hooguit 5% bezettingsgraad halen.
En de taxi's? Volgens federatie Brussels Taxi Fed rijden er van de 10.000 beschikbare taxi's in ons land nog 1.500 rond. Of beter: wachten ze aan hun standplaats vergeefs op klanten.
Reizen
Luchthaven is uitgestorven
39 vluchten telde men op 8 april 2020 op Brussels Airport - inclusief cargovluchten. Op 8 april 2019: 679 vluchten - het contrast kan niet groter zijn. We zitten nu aan amper 5% van het normale aantal vluchten. In maart was het hetzelfde verhaal: 2.800 vluchten in de tweede helft van de maand, terwijl dat er vorig jaar ruim 9.000 waren. Qua passagiers zijn de cijfers nog frappanter: vorige week verwerkte de luchthaven hoogstens 1.300 mensen per dag, terwijl dat er in februari nog 60.000 per dag waren. Ofwel: een resterende 2%. Er zijn nu nog 17 maatschappijen - min of meer - actief, waar dat er anders 60 zijn. Onder meer Brussels Airlines houdt z'n toestellen zeker tot 15 mei aan de grond en vroeg al een reddingsboei van 200 miljoen euro. Ook bij luchtverkeersleider skeyes lopen de kosten op: het luchtruim is immers niet gesloten en dus moeten ze aan de slag blijven, ondanks een gevreesd inkomstenverlies van 100 miljoen.
Toerisme ligt plat
"Zelfs als de lockdown maar tot 19 april duurt en mensen dan opnieuw mogen reizen, dan lijden de reisbureaus en -organisaties in ons land al 2 miljard euro omzetverlies", klinkt het bij de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR). En het hoeft niet gezegd dat een heropening van de reismarkt volgende week een utopie is.
Er komen uiteraard ook geen toeristen meer naar hier: volgens de eerste ruwe berekeningen van Toerisme Vlaanderen zou met elke maand in lockdown minstens 1,7 miljard euro (1,3 miljard euro in Vlaanderen en 400 miljoen euro in het Brussels Gewest) verloren gaan in de toeristische sector, waaronder de centen die buitenlandse toeristen spenderen aan hotels, musea, vervoer en horeca. En omdat we zelf ook niet meer uit ons kot komen, zal de kust amper dagjestoeristen zien. In een zonnige paasvakantie als deze zouden we met 1,2 miljoen mensen naar zee getrokken zijn - omzetverlies: 175 miljoen euro. In totaal zou de kust 540 miljoen mislopen tussen maart en juni.
Entertainment
Stilte op festivalweides
Dat België tot de wereldtop behoort bij de muziekfestivals, komt onder meer dankzij Tomorrowland en Rock Werchter. Nu die zo goed als zeker wegvallen, zal net daarom de schade amper te overzien zijn. Volgens een bevraging van de Karel de Grote Hogeschool bij 1.119 organisatoren verwacht de sector dit jaar een omzetverlies van zeker 54%, wat zou neerkomen op minstens 1,3 miljard euro. En bij de toeleveranciers, zoals catering en podiumbouw, wordt de schade zelfs op 3,6 miljard euro geschat. Waardoor een eventloze zomer dus zou neerkomen op 4,9 miljard euro aan inkomstenverlies. Kan het nog erger? Toch wel: de onrechtstreekse omzet wordt in deze berekening nog niet meegeteld. Alleen Tomorrowland al pompte vorig jaar bijvoorbeeld met twee festivalweekends zo'n 230 miljoen in de Belgische economie, met onder meer transportkosten en hotelovernachtingen.
Rust in de musea
Zelfs zonder de traditioneel drukke paasvakantie meegerekend, is de schade in 30 Brusselse musea al opgelopen tot minstens 2,5 miljoen euro. Voor de grootste musea mag al een verliespost tot 250.000 euro geschat worden, aldus de vzw Brussels Museums.
Pauze bij de panda's
Ook in dierentuinen is een zonnige paasvakantie normaal synoniem voor veel drukte. "Normaal levert april ons gemiddeld 250.000 bezoekers op en een omzet van 10 miljoen euro", zegt Pairi Daiza-woordvoerder Mathieu Goedefroy. "Bovendien leidt elke gesloten dag tot een verlies van zo'n 100.000 euro: dat zijn de dagelijkse kosten die nodig zijn om het park te onderhouden en de 7.000 dieren te verzorgen. Onze panda's en olifanten nemen geen pauze." Eenzelfde verhaal bij de Antwerpse Zoo en het Mechelse Planckendael: "Zeker op topdagen lopen we tot 10.000 bezoekers mis per park. Momenteel bedraagt het omzetverlies 100.000 euro per dag per park."
Horeca
Nu al acht keer meer verlies dan na aanslagen
93% omzetverlies lijdt de horeca, zo blijkt uit de schatting van de ERMG. Met verschillende initiatieven, zoals horecacomeback.be waarop waardebonnen voor 4.300 cafés en restaurants gekocht kunnen worden (wat al 165.000 euro opleverde), hoopt men de horeca nog enigszins te redden. "Tijdens de sluitingsperiode van 14 maart tot 19 april zal de Belgische horeca al een omzetverlies van 1,7 miljard geleden hebben, waarvan 1 miljard alleen in Vlaanderen", rekende men uit bij Guidea, het kenniscentrum voor toerisme en horeca. Ter vergelijking: in 2016, het jaar van de aanslagen in Brussel, bedroeg de financiële schade 'slechts' 224 miljoen euro. Nu al ligt het verlies dus bijna acht keer zo hoog. Beslist de Nationale Veiligheidsraad binnenkort om de horecasluiting te verlengen tot 3 mei? "Dan betekent dit een bijkomend omzetverlies van 671 miljoen euro voor de Belgische horeca, waarvan 380 miljoen euro in Vlaanderen." En zelfs na een heropening wordt het nog worstelen. "De social distancing zal niet volledig afgebouwd worden en het toerisme zal niet plots hernemen", beseft men ook bij Guidea. Blijft de lockdown tot eind juni van kracht, het worstcasescenario, dan ziet de Belgische horeca minstens 4,97 miljard euro door de vingers glippen.
Handel
Zowat alles is dicht
De omzet van Belgische ondernemingen zal door de coronacrisis gemiddeld zo'n 33% lager liggen, met bij 4 op de 10 bedrijven zelfs een daling van minstens 75%. Dat blijkt uit een bevraging bij ruim 4.700 ondernemingen door de Economic Risk Management Group (ERMG). Handel blijkt - naast horeca en entertainment - bij de zwaarst getroffen sectoren te horen, met een omzetverlies van 59%. Logisch: op de supermarkten na zijn zowat alle winkels dicht.
Bron:
(HLN+ artikel)