Karaton-game helpt kinderen met dyslexie

05-02-2017

Bron: Het Nieuwsblad

05-02-2017

Happs, een innovatief bedrijfje van de broers Hauwaert uit Sint-Pieters-Leeuw, heeft een innoverend computerspel ontwikkeld voor kinderen met dyslexie. Om het Karaton-spel op de markt te brengen, is Happs een crowdfunding gestart.

Het bedrijfje Happs is het geesteskind van Hannes Hauwaert uit Sint-PIeters-Leeuw. "De idee om een app te ontwikkelen waarmee kinderen met dyslexie een aangepast spel kunnen spelen op hun computer of tablet, aangepast aan hun leesniveau, is gegroeid uit een schoolopdracht", vertelt Hannes. "Helaas weet ik als geen ander hoe het voelt om dyslectisch te zijn en bijzonder veel moeite te moeten doen om te lezen en te schrijven. Ik ben zelf zeer zwaar dyslectisch. Het heeft me veel meer tijd gekost dan mijn leeftijdsgenoten om het lezen onder de knie te krijgen. Vaak moest ik na schooltijd uren lang extra oefenen terwijl mijn broers en mijn vrienden al lekker buiten konden gaan spelen. Maar mijn ouders hebben vooral afgezien om me al die tijd gemotiveerd te houden om toch te blijven lezen. Vanuit mijn eigen ervaring wil ik kinderen met dyslexie en hun ouders helpen".

Er bestaat reeds heel wat educatieve software die scholen en logopedisten kunnen gebruiken om kinderen met dyslexie op te volgen

"Er bestaat reeds heel wat educatieve software die scholen en logopedisten kunnen gebruiken om kinderen met dyslexie op te volgen. Maar ik wilde nog iets anders: een game met een groot fun-gehalte zodat kinderen er autmatisch naar grijpen en nooit het gevoel hebben dat ze aan het oefenen zijn", aldus Hannes. "Met enkele vrienden en mijn broer Thomas richtten we daarom Happs op om deze computerapplicatie te ontwikkelen. Karaton is een avonturenspel geworden waarbij kinderen in de huid kruipen van een figuurtje en het moeten opnemen tegen monstertjes. Ze krijgen tools aangereikt om de strijd te winnen want met leesspelletjes kunnen ze punten scoren. Kinderen zijn tijdens dit spel eigenlijk constant bezig met lezen zonder dat ze het zelf beseffen. Ze lezen, maar niet in een klassiek boek. In deze game zijn heel wat leestechnieken ingebouwd die logopedidten en leerkrachten ook gebruiken maar niet opvallen omdat ze in het spel zijn verwerkt. Voor de educatieve onderbouw werkten we samen met de Hogeschool Gent", aldus Hannes. het spel is bedoeld voor logopedisten, scholen maar vooral ook voor kinderen met dyslexie en hun ouders.

"Het spel is nu ontwikkeld maar we zouden het nu ook graag op de markt brengen", aldus Hannes. "Dat kost helaas veel geld, naar schatting zo'n 20.000 euro. Daarom zijn we een crowdfundingcampagne begonnen om geld in te zamelen. We krijgen hierbij zelfs de steun van Koen Wauters die helemaal achter ons project staat. Ondertussen staat er 8.000 euro op de teller maar we hebben nog wat te gaan".

Om het spel bekender te maken, organiseerde Happs gisteren in de sporthal van Ruisbroek een levende try-out van het spel Karaton waarbij kinderen van de Leeuwse Don Bosco-school het spel 'in het echt' mochten spelen. Hun reacties waren laaiend enthousiast. "We hopen nu dat hun enthousiasme overslaat op anderen en dat we zo aan voldoende geld geraken. Binnenkort houden we alvast ook nog een groot kussengevecht in Gent als flashmob voor Karaton. Kussengevechten zijn een belangrijk onderdeel in het spel", besluit Hannes.

Lees verder:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/blide_02713862 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin